TE SAME ŹRÓDŁA

Z tych samych źródeł podstawowych postu­latów futuryzmu, co teatr, wyrosły zarówno teoretyczne założenia manifestów futurystycz­nej muzyki ćwierćtonów i polirytmicznej swo­body, jak też praktyczne jej osiągnięcia. Obok enharmonii i polirytmiki oraz stworzenia poli­fonii absolutnej Francesco Balilla Pratella żą­dał w imię futurystycznego nowatorstwa odda­nia „muzykalnej duszy” samolotów, samocho­dów, maszyn fabrycznych, pociągów, mas ludz­kich etc. W manifeście „sztuki hałasów” z mar­ca 1913 roku Luigi Russolo pisał: „Przemierza­jąc miasto z uchem bardziej niż okiem uważ­nym, będziemy mogli z przyjemnością uchwy­cić szum zasysanej wody, powietrza lub gazu w rurach metalowych, terkot motorów […] klapanie wentyli, przesuwy tłoków, zgrzyt pił mechanicznych, podskoki wozów tramwajo­wych na szynach, trzaskanie z bata i trzepota­nie zasłon lub flag. […] szmery wkrótce będzie­my uzyskiwać w sposób mechaniczny”.

Witaj na moim serwisie! Znajdziesz tutaj wiele ciekawych informacji dotyczących polityki i spraw społecznych. Zachęcam do komentowania i aktywnego odwiedzania bloga! Pozdrawiam serdecznie wszystkich moich czytelników!

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

© Wszelkie prawa zastrzeżone