REALIZM Z KILKU PERSPEKTYW

Kiedy w 1855 r., w akcie kontestacji wobec odrzucenia jego prac z oficjalnego Salonu Sztu­ki, urządził Courbet wystawę kilkudziesięciu swoich obrazów w zaimprowizowanym baraku, nazywając go „Pawilonem Realizmu” — było to wyzwanie rzucone akademizmowi w imię konsekwentnie wyznawanego programu arty­stycznego. Credo twórcy brzmiało: „Wiedzieć, aby móc […]. Umieć wyrazić obyczaje, idee, epokę wedle swojego uczucia, być nie tylko ma­larzem, ale ponadto człowiekiem; słowem stwo­rzyć sztukę żywą — oto mój cel”. I jeszcze: „Studiowałem poza wszelkim systemem i bez uprzedzeń sztukę artystów dawnych i nowych. Nie chciałem naśladować jednych ani kopiować drugich; myślą moją nie było również osiągnię­cie próżniaczego celu sztuki dla sztuki”.

Witaj na moim serwisie! Znajdziesz tutaj wiele ciekawych informacji dotyczących polityki i spraw społecznych. Zachęcam do komentowania i aktywnego odwiedzania bloga! Pozdrawiam serdecznie wszystkich moich czytelników!

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

© Wszelkie prawa zastrzeżone