CZY KUBIZM WYPRZEDZIŁ ABSTRAKCJĘ?

W historii sztuki, zwłaszcza u autorów fran­cuskich łub tych, którzy wykazują szczególne ciążenie do francuskiej kultury — spotyka się określenie kubizmu jako największej rewolucji w dziejach malarstwa czy najważniejszego kie­runku w malarstwie XX wieku. Przypisuje mu się rolę przewrotu, który w sposób decydują­cy wpłynął na narodziny abstrakcji. Choć już powszechnie niemal przyjęty w literaturze przedmiotu — pogląd taki wydaje się nazbyt jednostronny. Jeśli prześledzić fakty artysty­czne tamtego czasu, nie zawsze i niekoniecz­nie przemawiają one za taką interpretacją; tym bardziej że sam kubizm nigdy nie przekroczył progu abstrakcji. Nawet w la­tach 1909—1912, w swej fazie anali­tycznej, gdy powstają tak dalece już pokawał­kowane i odrealnione kompozycje, jak por­trety Vollarda i Kahnweilera Pabła Picassa czy Skrzypce i dzban Georgesa Braque’a. — przedmiot, wypreparowany z otoczenia, staty­czny jak w klasycznych epokach przeszłych, pozostaje w obrazie wciąż głównym obiektem penetracji.

Witaj na moim serwisie! Znajdziesz tutaj wiele ciekawych informacji dotyczących polityki i spraw społecznych. Zachęcam do komentowania i aktywnego odwiedzania bloga! Pozdrawiam serdecznie wszystkich moich czytelników!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)